torsdag 16 oktober 2014

En garde!

När många pratar med sorg i rösten om höst
och den övergångna sommaren känner jag mig som en krigare.
Jag tar gärna strid för att ge hösten den uppskattning den förtjänar.
 Allt det goda är ätfärdigt och alla underbara 
färger och dofter vräker ut sig i omgivningarna!
 För att inte tala om det sköna mörkret att krypa in i. 
Och lyktorna som tar fram nya linjer och karaktärer
när jag kan styra skuggor och färgspel.
Ut och titta ett varv till på det långsamma avmognandet, 
smaka på nypon och slån efter första frosten.
 Gör en lövhög att rulla i (jag lovar, man får knappast polio av det!).
 Och tänk så vacker frosten är när den kommer 
och klättrar i grenar och gräs!
Jag hoppas på de stora fluffiga flingorna som 
landar på näsan och får mig att önska att jag hade tunga som en ko!
Snart kan jag gå ut och trampa gångar till veden och 
provbygga portaler och planteringskanter av kramsnön.
Eller sitta med yllesockar, tröja och varm choklad 
i orangeriet och småprata med övervintrarna.
Säg inte hejdå och överge din trädgård
när vant- och möss-perioden börjar.
Den är lika vilsamt vacker, bara på ett annat sätt.
Du hittar fler inlägg på veckans tema hos "Blommig fredag" .

23 kommentarer:

  1. Underbart skrivet! Nu längtar jag ännu mer efter den riktigt ruggiga höst- och vinterperioden - och jag är ändå en utpräglad höstmänniska med bylsiga ytterkläder och paraplyer högt på favoritlistan. Här i Skåne går ju halva befolkningen fortfarande med shorts och sandaler.... men jag har minsann letat fram kängorna och michelinjackan och är mer än redo.
    Ha en riktigt härlig helg

    SvaraRadera
  2. Jag skulle önska att jag kunde agera precis som du skriver, men just i år är det det gråa och trista och blöta som fastnat i mitt sinne. Men...det går väl över och då ska jag återigen börja njuta!
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så rätt. Visst är det skönt när höstens mörker kommer och vi inte måste göra allt det där vi borde. Portaler i snö måste jag prova, vilken bra ide. Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  4. Nu fick jag dåligt samvete.......jag kurar helst inne vid den här årstiden! Om det inte är en riktigt solig höstdag. Men det är ju tur att vi människor är olika och när jag läser din text så låter det ju trevligt. Ha en fin hösthelg! /Anette

    SvaraRadera
  5. Så fint skrivet! Ja, och instämmer... Fast med en liten protest... Om det blir en sedvanlig sydskånsk vinter, med regn o rusk o stormvindar, så föredras inomhus mot ett ogästvänligt utomhus...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Visst har vi våra favoritårstider, och alla har sin tjusning, att gå i skogen ock plocka svamp på hösten är härligt, liksom en kall vinterdag med gnistrande snö. Föredrar dock våren när allt får nytt liv. Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  7. Underbar tolkning....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Det är ju bra att du tar strid för hösten! Bra kämpat, trädgårdsvän!

    SvaraRadera
  9. Ja du har rätt, visst är hösten härlig med färger värme i huset och ljusen ute och inne
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  10. Ja det er bra du minner oss på det gode med høsten:) Alle årstider har jo sin sjarm, men det er dumt det blir så tidlig mørkt.

    SvaraRadera
  11. Härliga känsla man njuter när man läser! Bra att du krigar för hösten, det behövs.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Så vakker og lugn høststemning i alle bildene dine. Jeg liker høsten jeg. Du minner oss på hvor mange fine sider den har. Riktig god helg.

    SvaraRadera
  13. Hösten är vacker i din trädgård, ja, men jag vill inte ha den i min. Men ok, våren vore inte så efterlängtad om inte höst och vinter fanns. Och hösten har sina fördelar, medges. Färger, dofter, lugn.
    Tack tack för en härlig fm hos dig idag. Fick energi och glädje av dig och din härliga trädgård. För att inte tala om bullar och knäckkakor! Mmm.
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Du har helt rätt i allt du skriver och tänk vad tråkigt det skulle vara utan årstider och både trädgården och vi behöver vila för att samla kraft för den nya säsongen.
    Kram Madde

    SvaraRadera
  15. Høsten er egentlig veldig, veldig fin! (Når den lar være å sende isregn og slaps og sludd)

    SvaraRadera
  16. Du är en god ambassadör för hösten. Fint tal som jag instämmer helt i. Dessutom är ju hösten början på nåt nytt.
    Önskar dig fin helg

    SvaraRadera
  17. Å, så klokt sagt, trädgård 365 dagar om året gäller för mig också. Att lära sig att leva med och tycka om förfallet är trädgårdslivets viktigaste budskap för mig.
    Ha en fin helg
    Marta

    SvaraRadera
  18. Jag älskar hösten! Då finns inga krav på att man måste göra si eller så, det eller det....den tiden är bara till för att njuta. Tack och lov för höst!

    SvaraRadera
  19. Gillar också hösten:) Vackra bilder!!
    Trevlig fortsättning på din helg!

    SvaraRadera
  20. Du får det att låta helt underbart med höst och vinter, tack för dom röstande orden. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  21. Jag önskar inget hellre än att jag kunde hålla med dig. Men jag klarar inte av höstmörkret, kylan och den fuktiga luften. Jag förvandlas till en hostande, värkbruten och nedstämd zombie varje höst och energinivån är så låg som den bara kan bli. Så det blir ingen lovsång till hösten från mig. Men den gör sig väldigt bra på bild:-)

    SvaraRadera
  22. Der låter jättemysigt!
    Fina bilder!
    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.