fredag 10 oktober 2014

Går med håven

Veckans tema på "Blommig fredag" är
sommarens projekt.
Du har kanske redan sett bilder från vårt:
  renoveringen av dammen som
  blev nybyggnad av större damm.
Visst blev den jätte fin?!
Vi grävde i geggan.
 Vi jämnade till så gott det gick.
Vi köpte en himla stor rulle dammduk!
 Vi jämkade ut den över gropen.
 Vi fyllde den med mer än sju kubik vatten!
 Vi joxade med kanterna.
 Vi återplanterade näckros och fiskar.
Vi hade lyktkväll och den låg vackert där, precis så som vi önskat.
Nu har vi lagt nät över vattnet för att försöka
minska mängden löv som blir geggamoja på bottnen.
Det svarta nätet var slut i butiken så det fick duga med bärnät.
Helt tätt sluter det inte i kanterna
så jag går med håven och jagar de som slinker emellan.
Och fiskarna kommer fortfarande och tigger mat,
än är vattnet inte höstkallt!


20 kommentarer:

  1. Mmm, jättefint! En damm står högt upp på min önskelista. En damm och en riktig vinterträdgård......nån gång kanske tomten uppfyller mina önskningar ;) /Anette

    SvaraRadera
  2. Så fint med näckrosorna och vilken stämning med lyktorna! trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Stort och arbetskrävande projekt, men bra blev det och fint med lyktkväll.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  4. Hei! Så fin dam, og veldig stemningsfullt om kvelden. Jeg har dessverre ingen triks med macrolinsen, men synes (i allefall foreløpig) at det er enklest å få skarpe bilder ved å bruke automatisk som i stedet for manuell. Sannsynligvis er det enklere med stativ, men det har jeg ikke. Jeg synes fargene blir finest uten blits, men har heller ikke her noen triks i ermet. Som du skjønner er jeg helt nybegynner. Et triks er forresten å ta maaange bilder,og slette de som ikke ble bra :)

    SvaraRadera
  5. Ja vilket jobb ni har lagt ner, men det vart fantastiskt fint!
    Trevlig helg!
    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  6. Dammen ser väldigt naturtrogen och fin ut. Det är en stor tillgång för trädgården om man har plats och orkar sköta den. Det önskar jag också jag hade.
    trevlig helg/ Luna

    SvaraRadera
  7. Den ser perfekt ut. Fint att följa hela resan.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Ett lyckat projekt, bilden från lyktkvällen är riktigt mysig. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Mysigt med dammar. Din ser så fin ut. Kram

    SvaraRadera
  10. Ni har verkligen lyckats bra med dammen. Det ser så mysigt ut med de små lyktorna som svävar över vattnet. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  11. Vilken fin damm och vad mysigt det såg ut!
    Ha det bra,
    Sofie

    SvaraRadera
  12. Ser väldigt fint ut! Vilket jobb ni lagt ner.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Jo jag har sett och det var ingen litet projekt. Lyckost dig som har någon som gräver. Inte lätt i den geggan.
    ha en skön helg - vilket väder!!!
    Annika

    SvaraRadera
  14. Åh, så fint det blev! Vackert, vackert!
    Ja, och jag inser att jag måste börja sköta min lilla damm, löven från de närligganden träden... Storstädning behövs!
    Ha det gott o njut er underbara damm!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  15. Att fixa en damm är inte ett lätt projekt men ni har allt lyckts bra Hoppas fiskarna myser av det fina lampljuset.
    Ha en fin lördagskväll
    kram Meta

    SvaraRadera
  16. Inget lätt projekt men fint blev det. Vackra och stämningsfulla bilder.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Så fint det blev. Nästan magiskt med lyktorna tända där vid dammen.

    Ha en fin trädgårdssöndag

    SvaraRadera
  18. Vilket projekt! Jag är avis på er som har en riktig damm. Jag är så sugen ! Var på en föreläsning i veckan om dammbyggnad och att hålla damm. Många bra råd gav föreläsarenTom Eriksson och jag började direkt fundera på vart jag skulle kunna gräva en :)

    SvaraRadera
  19. Mmm, ett projekt som heter duga! Så fint det blev.
    Är du hemma någon dag i slutet av veckan, onsd - fred? Kommer gärna förbi och hämtar en kruka utlovat samtidigt som jag får njuta runt i din trädgård. Och se dammen.
    Kramar

    SvaraRadera
  20. Den där trolska bilden mot slutet - det är såna som gör jobbet värt :)

    Tittade ut genom fönstret häromdagen. Den enkla vita änglatrumpeten blommar som en galning just nu. Den rosa lite mer återhållsamt men båda är så vackra :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.