fredag 24 oktober 2014

Tack allihop!

Dessa fantastiska löv!
Snällt har de skuggat mig och 
markens alla växter denna heta sommar!
De byter färg och funktion efter årstiden
men fortsätter att vara vackra.
Nu dråsar de ner i blåsten och lägger sig
överallt i höstfagra guldiga drivor.
Riktigt överallt vill jag ändå inte ha dem.
Söta Gunilla hjälpte mig få hem nät till dammen
och snart är det nog färdigrasat så vi kan lyfta ur alltihop.
Så får de fortsätta vara vackra, fast på ett annat sätt, i komposten.
Fler  "Sommarens vackraste" hittar du här.


18 kommentarer:

  1. Stemningsfulle bilder. Synes også at løv er vakkert :-) Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är mycket guld på marken nu. Vill man här se löv får man numer titta ner.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Jag har inget nät över dammen så jag håvar in löven men ett jättejobb är det varje höst. Den lilla bäcken som rinner ner till dammen måste rensas många gånger per dag under den mest intensiva tiden, annars proppar den igen och tömmer dammen på vatten.

    Gångarna försöker vi också hålla rena, med lövsug går det hyfsat.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  4. Tenk at løvet er det vakreste! Ja, det vakreste i hagen akkurat nå.

    SvaraRadera
  5. Bladverk eller lövverk - har aldrig riktigt greppat skillnaden men kan bara hålla med - otroligt vackert även om de ligger på marken. Just nu kliver jag ut på entrétrappan i en hög med löv från ullungrönnen. Maken svär och sopar men jag bara njuter...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Visst är löv vackra! Speciellt lönnarnas löv...vilka färger de får! Vi har inget nät till dammen utan får snällt håva upp löven, men det blir inte så många som tur är. Ha en skön helg/ Titti

    SvaraRadera
  7. Det är faktiskt vackert på gräsmattan med alla röda och gula löv, innan man räfsat upp dom och vilken nytta dom kommer att göra när man lägger dom i komposten. Numera fyller jag några svarta plastsäckar med löv och förvarar dom så över vintern, sen på våran har dom multnat lagom mycket. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  8. Det är en fröjd att titta på alla fina höstlöv...så länge det är torrt! Och som du vill jag inte ha dom överallt heller. Bra isolering till växterna är dom också�� Fiffig vinkling på temat!! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Mmmm för hösten....älskar alla fina färger...men inte att kratta....så därför får de ligga kvar och förhoppningsvis blåsa bort till någon annan....

    SvaraRadera
  10. Vackert! Mina löv brukar få ligga kvar, det mesta brukar blåsa bort, men i år tror jag vartenda löv ligger kvar och bildar en geggig klump, så nu har jag faktiskt krattat bort det värsta.

    /Jenny

    SvaraRadera
  11. Vilket fint tal till löven! Börjar förstå att det är rätt mycket jobb med en damm och att jag nog inte är mogen för det ännu hur trevligt det än är med ett vattenblänk och vattenväxter.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  12. Du är en mästare på att få till det i text! Klart att man skall tacka löven.
    Mina löv skall få göra lite nytta till.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  13. Ja bladene er også vakre på sin måte:)

    SvaraRadera
  14. Smart!

    Det ska jag komma ihåg nästa år och eftersom vi dessutom har fiskar i en damm som är för grund och måste plocka upp dem vilket inte är det lättaste så borde man kunna använda det som fisknät oxå ;)

    SvaraRadera
  15. Förfallet är så vackert!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  16. Visst är höstlöv vackert!
    En riktig bra idè med nätet där.
    Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  17. Mmm - de är verkligen en gåva! Jag tar tacksamt emot och, till skillnad mot grannar som inte ens orkar med björklöv, tar till vara. När de skyddat mig så får de nu skydda rabatten och sen blir de ny härlig mull :)

    Ha en fin söndag! Carina

    SvaraRadera
  18. Härligt !! Allt har sin tjusning. Kram

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.