onsdag 1 oktober 2014

Inga päron här!

I fler än tjugo år har vi väntat på päron.
Trädet har hunnit bli sjukt innan det bar frukt.
Förra året fick vi några goda med steniga
så nu blev det bestämt: trädet ska bort!
Det hade vuxit sig högt så jag började med
att såga av stammen halvvägs opp.
Hmmm, vad kan man använda den stammen till...
För att inte skada/störa omkringväxande träd grävde jag bara
 en liten grop och sågade av de rötter som kom fram. 
Det syntes tydligt var ympstället var och  där fanns gott om rotskott. 
Hur är det egentligen med rotskott?
Kommer de för att trädet står för grunt eller för djupt?
Nu står det inte alls utan ligger i jättehögen
med sådant som väntar på att flisas.
Men vårt prydnadsäpple står kvar med alla sina rotskott...

3 kommentarer:

  1. Ibland blir man förvånad över vilken livskraft det finns!

    Angående rosenflockeln. Det är helt enkelt något fel med plantan. Jag har haft den på flera olika ställen, men den har aldrig "skött sig" någonstans. Den kan vara fin i början av växtsäsongen, men när det är dags för blomning blir alla blad svarta och de slokar. Nu sist fick den "bo" på ett riktigt vått ställe, men det hjälpte inte. Grannens däremot växer på det torraste och kargaste ställe, men det är en annan sorts rosenflockel. En liten brasklapp, det kan vara fläckflockel också. Vill du ändå ha den, ska nog rotklumparna gå att hitta! Jag tror jag minns var jag gjorde av dem.
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Kan kännas skönt då man äntligen bestämt sig för radikalt grepp, som att såga ned ett ofungerande träd.
    Ja ja ja, kom snart och fika!!! Skulle bli så glad.
    Kramar och hej hopp!

    SvaraRadera
  3. Ja ibland har man inget val och då får du plats med något nytt. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.