tisdag 10 maj 2011

Paradis?

I Bibeln berättas redan i Första Mosebok om en trädgård, Edens lustgård, som sedan i efterföljande böcker refereras till som "paradiset". Jag har tänkt mycket kring det ordet och tagit reda på att det har persiskt ursprung. Det är namnet på en plats för tillfredsställelse, men inte nödvändigtvis ett land av lyx, överflöd och sysslolöshet. Platsen beskrivs som det slutliga målet för och förverkligandet av människans djupaste längtan. Ett tillstånd av högsta lycka.
Är inte det en underbar beskrivning av vårt lekande i trädgården?
För mig är det absolut så att trädgården är paradiset. I trädgården får jag det jag behöver.

9 kommentarer:

  1. Paradeiza - absolut en plats som andas LYCKA... Vår egen personliga definition på LYCKA dessutom. Det är lätt att vara lycklig i en trädgård...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart blogginlägg! Håller med dig till 100%
    Ha det bäst i paradiset!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Det låter onekligen sant och visst är det så...En mycket vacker beskrivning!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet!
    Så himla fint ditt paradis ser ut!!

    Trevlig kväll! // Marie

    SvaraRadera
  5. Trädgården en lisa för själen!
    Vackert!!
    Ha en fin helg! /Bea

    SvaraRadera
  6. Kan bara instämma//Britt

    SvaraRadera
  7. Så sant, så sant tycker jag.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Jaaa, visst är våra trädgårdar ett riktigt paradis !! Och jag blir mer och mer nyfiken på din vackra trädgård ... såg att du har öppen trädgård framöver !!

    Skulle också vilja se mer av din vackra blåa säng ... har du den som dagbädd UTE i trädgården ?
    Trevlig helg !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.