tisdag 31 maj 2011

Violett och vitt

Nu är det mycket vitt och violett i vår trädgård. Pionen är faktiskt ingen busk utan en vanlig bond, men den vägrar bli fler än en stängel så det blir en STOR blomma varje år. Fast fler och mindre hade inte gjort något.
 Disphorum smilancia "Fairy bells" har också en vit blomma, men så mycket mindre! Någon som vet ett svenskt släkt eller familjenamn på den?
 Aklejor i alla varianter och en riktigt mörkt violett iris är annat att vila ögonen på. Tänk om man hade en killevippenspik så man kunde bli lagom stor för att komma alldeles nära och slippa böja sig eller titta på håll. Jag vill ju inte lägga mig tvärs över allt annat som växer.

5 kommentarer:

  1. Disphorum smilancia "Fairy bells'
    Var en ny bekantskap, vi har nog inte mötts så jag har inget förslag på namn tyvärr, men den kan jag ju titta efter på STA-marknaden i sommar....för den var så fin.

    SvaraRadera
  2. Den heter Disporum smilacina , tillhör hundbärssläktet. Jätteläcker!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra aklejor! Fint att lägga dem i vatten så att man kan studera dem ordentligt. De ser ut som karameller.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig trädgård du har, varje gång jag "besöker" dig, faller hakan ner av häpnad!
    Önskar dig en fin onsdag!

    SvaraRadera
  5. Mm..så mycket vackert du visar och Aklejor är små godingar i fina färger.
    Jag har faktiskt flera nya färger på G i år och fått vänta flera år från frö till blomma.
    Kram /Bea

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.