lördag 14 maj 2011

Suck...

Ibland blir jag lite trött på mina medlevare...
Myrorna till exempel. Jag har ju lagt ut gångsten och plattor. Varför nöjer de sig inte med att byga sina bon där? Vad hände med min buxbom som skulle bli ett vackert klot i kruka? Jo, de små svarta flyttade in och stökade undan all jord runt rötterna på den stackaren så den dog. Och det innan jag hann märka att det var något mer än bara den vanliga vårtröttheten.
 
Och somligt som växer där det själv vill... Just nu ploppar det opp små lönnar, små kastanjer och små körsbärsträd precis överallt! Och får de stå kvar blir de snabbt så stora att jag inte rår på dem utan spade. En del upptäcks inte förrän det är försent. Det räcker med träd på den här gården!
Och kirskål...Det kan inte hjälpas att de är nyttiga och att somliga hävdar att det blir den godaste soppan.
JAG VILL INTE HA DEM!!!
Någon kanske kan hitta en metod för att ta vara på nyttigheten och skicka till någon världsdel där det behövs, men efter att ha rensat flera kvadratmeter kirskål så vill jag inte känna lukten av dem i maten också! 

9 kommentarer:

  1. Eländiga myror! Precis samma sak har hänt hos mig, att de flyttade in i krukan. fast själv hade jag sommarplommor i den.
    Mysigt med en dagbädd:)
    Kirskål har jag också gott om:(
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ja fy för myrorna!Har dem i krukan med uppstammade svartvinbäret.Varje år så de övervintrar kanske där oxå?!
    Cameliorna har jag i mitt alldeles för soliga växthus där just inget trivs faktist.De står åt det hållet där kvälls solen kommer åt dom men har täckt rutan just där.Sprayar dom varje dag.De trivs faktist bra!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Hjälpte till i en trädgård idag med att rensa ogräs - kirskål såklart. Eländes eländes elänesväxt säger jag bara.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag känner igen mig! Fast hos mig är det sorkar, rådjur och åkerfräken :-) Är så less på dem!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  5. Kirskål är ett elände. Där kan man snacka om växtkraft..
    Jag måste ta ett rejält tag där snart...

    Ha de!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Även här dyker det upp diverse träd...och jag hinner inte alltid få undan dom innan de har trängt långt ner med sina rötter...Kirskålen ska vi inte prata om...tänk om Lavendeln eller nått annat trevligt hade haft samma växtkapacitet...då hade jag inte klagat...
    Odlarens lott är krafttag om man ska hinna hejda viss växtkraft...suck...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Myrbon i krukor är vanliga i mitt växthus, ett tips jag fått var att ha en extrakruka som fälla! låt myrorna flytta in sen tar man och tömmer hela boet i skogen...

    SvaraRadera
  8. Usch vad trist! Jag har myror i gruset där jag planterat mina lavendelsticklingar. Nåde myrorna om de hindrar dem från att bli en häck. Ja, man kan bli trött på ogräs. Själv har jag REVSMÖRBLOMMOR, som kastar sig över allt som jag planterar.
    Skönt att höra att vildvinet brukar vara sent i starten.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  9. Köp Myrr Extra så utrotar de sig själva. Hade skafferiet fullt i förra veckan efter regnet. En mindre trevlig överraskning.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.