lördag 10 november 2012

Fikonspråk?

Är där någon ute i bloggosfären som
behärskar fikonens ädla språk?
Vårt fikon,inköpt i somras, 
togs in i god tid före frost med alla sina 
tolv gröna kart i sviskonstorlek.
Nu försöker det nog tala om att något är fel, 
men jag förstår inte riktigt vad.
Kan du översätta följande åt mig:
Bladen gulnar och några har fallit.
Också några fikonkart ligger på golvet och flämtar på hjälp.
I uterummet är det mellan 8 och 12 grader, 
utom en natt med bara 3 när värmefläkten gick sönder.
Jag håller krukjorden nätt fuktig, 
inte genomblöt som när den togs in efter allt regn.
Det står i ljusaste hörnet och på en pall för att slippa golvkylan.
Vad kan det vara som behöver ändras på? 
Eller brukar de tappa blad och kart?

6 kommentarer:

  1. Hej, det är helt som det ska:)). Fikonet tappar alla sina blad på vintern. Till våren kommer det nya fräscha ljusgröna blad. Härligt med ett fikonträd, mitt dog förra våren då jag satte ut det för tidigt och frosten slog till.
    Trevlig helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Den uppför sig enligt regelboken ditt fikon. Mitt står utomhus, dock skyddat, men klarar en del minusgrader. Se bara upp med vattningen - snåla!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jeg har ingen erfaring med fiken, men ser at du har fått god hjelp. Jeg ønsker meg veldig et sånt tre, så jeg skal være på jakt etter det neste sesong. Det kommer nok med nye grønne blader igjen ditt fikentre neste vår!
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  4. Helt ok fikon, som Anna Vattenkanna skriver. Mitt har reedan tappat alla blad, en månad sedan, trots att det står inne i växthuset, i kruka. Det är ljuset som styr, tror jag. Ibland ramlar även en del kart. Mina plantor övervintrar utan ljus i källaren, mellan 5 och 10 plusgrader. Helst låg temp. En smula vatten för att det inte ska torka ut helt.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅ vad jag behövde läsa dessa svar jag med=) toppen att du ställde frågan så även jag fick svar varför mitt fikon tappat blad och kart=). Kram igen/Gela

    SvaraRadera
  6. Hej.
    Kul att läsa om fikon, det är inte ofta man får göra det.

    Vi övervintrar våra fikon i en mörk och sval potatiskällare, de fäller alla löv, men grönskar sedan fint på våren när de kommer tillbaka till växthuset.
    Du behöver nog inte vara orolig för ditt fikon, nya löv kommer säkert efter vintervilan.
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.