onsdag 28 november 2012

Lider du eller lackar du?

Jag gillar ord.
Gärna sådana där lita kluriga, 
som inte hör till vardagsspråket.
Lider det mot jul,
eller lackar det?
 Oj vad jag funderade
när jag var yngre.
Sedan läste jag att en känsla kunde vara liderlig
och tolkade det som längtansfylld.
Det förklarade ju allt!
Klart man längtar till julen!
 När jag hittade dessa stackars lidande, grisbökade små granar
tog jag förstås med dem hem och gav dem en ny chans.
Skulle de orka rota om sig så har jag början på en granhäck.
Tazetterna som låg hullerombuller i butikens lökröra
fick också följa med hem.
De är tillsagda att ta det lagom lugnt 
med blomningen så det finns lite
fröjd kvar till den stora helgen.

Men det där med lack...

7 kommentarer:

  1. Så fint att du förbarmar dej och ger växterna en ny chans! Jag tänker på lackstänger, som man kan ta hjälp av att göra vackra paket...

    SvaraRadera
  2. Jag har lackat ur av längtan efter snö! Jul är inte så laddat för mig, men jag känner en enorm längtan efter vitt, ljust fluff pudrat över världen.

    SvaraRadera
  3. Lackar mot jul...är väl något i stil med att tiden lider eller framskrider fram mot jul....

    Mina Tazetter drar jämt iväg i ett trassel och alltid före den stora helgen men jag förlåter dom för den ljuvliga doftens skull :-)

    Det var kul att klura en stund och leta efter lite "nyttig" Information..;-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det är kul med ord. Och jag som inte är svensk förbryllas och förvånas ibland över vissa svenska talesätt eller svenska ords betydelse:-)
    Ha en fin torsdag! Kram!

    SvaraRadera
  5. Visst kan det vara kul med ord och dess betydelse//Britt

    SvaraRadera
  6. Kan inte vara lätt att lära sej svenska så många ord som vi har som är lika men har olika betydelse
    ha det bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Gillar dina ordvrickerier, vackra bildvisningar och härliga skrivinfall.
    Själv kan jag inte lägga in fler bilder, säger nån i min bloggrymd. Fullt i gratisutrymmet. Och sedan får jag frågan om uppgradering vilken jag säger ok till. Men där blir det stopp. Går inte att fortsätta till "checkout". Har försökt och försökt så snart struntar jag i bloggandet! Suck.
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.