torsdag 27 oktober 2011

Externt minne

Tänk så skönt att, precis som i datorsammanhang, ha ett externt minne!
Idag kom det in från växthuset för vinterförvaring och genomtittning.
Boken jag skriver i om trädgården är märkt av fukt och leriga fingrar.
Just denna fick jag av min syster för fyra år sedan och den räcker kanske nästa år också.
Om jag skriver smått...
Det är nog den tredje eller fjärde boken jag är inne på. De gamla står i hyllan och bläddras igenom minst en gång om året.
Jag behöver ju gå tillbaka och kolla mina gamla idéer så att alla fantastiska påhitt blir genomförda.
Eller bortgallrade som just påhitt...
 Att jämföra nederbördsmängder, utläggen i kronor och sålistorna är också roligt att kunna göra då och då.Och tipsen jag fått av någon besökare och skrivit in men ändå glömt, de finns där.
I början av mitt trädgårdsägarliv gjorde jag fina listor och planeringar i förväg. Jag skissade planteringar och krukodlingar och höll koll på växtföljden i landen.
Nuförtiden är det tvärtom mest i efterhand jag skriver, för att minnas hur det blev.
Men viktigast av allt är nog noteringarna om var jag sätter ner växterna.
Det ser ju så tomt ut på våren och otaliga är de rotklumpar jag råkat sätta spaden i för att jag glömt att de var just där.
Det har faktiskt hänt att växthusdörren, som är av skjutdörrsmodell, suttit fast med is i spåret när jag vill börja plantera ner. Sålunda tillbringar böckerna nuförtiden vintern inomhus, så jag säkert kommer åt dem när det är dags att sätta spaden i jorden.

4 kommentarer:

  1. Oj så duktig du är som "bokför"! Kul att sitta och läsa och jämföra år för år. Imponerad!

    SvaraRadera
  2. Jag beundrar er som har denna förmåga att skriva ner dagbok - om livet eller som du om trädgården. Själv är jag usel på sånt... men där är ju bloggen ett litet stöd trots allt. man kan gå tillbaka och kolla...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Det är ju så bra när man har fått ner detaljer om var man har planterat... Jag är alldeles för dålig på det, måste bättra mig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så roligt att ha! Ska jag oxå börja med... nån gång. Har iallafall köpt en fin bok att börja skriva i!

    Trevlig helg. Marie

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.