fredag 14 oktober 2011

Oj, så fullt det blev!

Idag har jag ägnat eftermiddagen åt att fnatta runt och plocka ihop.
Först skulle växterna i växthuset flyttas. Några övervintrar som vanligt i lövhögen i komposten. Myntorna och andra kryddkrukor, en krukclematis och lite annat.
De får en bädd av torra lönnlöv att stå på och sedan packar jag in dem i fruktlöven allteftersom kylan kommer och löven faller. Sist lägger jag en presenning över högen så det inte regnar in. Godnatt alla små!
De som förr fick hysas in hos släkten har nu plats i nybyggda uterummet. Änglarna, pelargoner, fuchsior, chokladblomman, citronverbenan och några till. (Kamelian som flyttade in för ett tag sedan har tyvärr tappat hälften av sina knoppar. Det blev nog för stor och snabb temperaturskillnad?)
Men så fullt det blev! Var de så här många i våras också?
 Växthuset blev nästan kalt och tomt. Men bara ett litet tag, sedan hamnade alla lerfat och krukor där. Och trädgårdspyntet som behöver stå under tak. Och en del av lyktorna som inte ryms i boden. Och stödbågarna till pionerna. Och regnmätarna. Och...

3 kommentarer:

  1. Men så skönt att kunna ta in en del växter i ett uterum. Måste få vårt orangeri på banan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Oj, vad grejer det blir. Sen är det rena julafton när man får plocka fram allt igen!

    ha en skön helg. Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Visst ja citronverbenan den ska ju in, tack för påminnelsen. Jag måste nog gallra bland krukorna då det också är fullt hos mig.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.