måndag 10 oktober 2011

Rosenkvittengelé

Någon undrade över recept på kvittengelé så här kommer det:

Plocka 1 kg frukt av rosenkvitten som du sköljer och klyver.
Koka frukten (och kärnorna som ev. ramlade ur när du klöv) mjuk i 7 dl vatten, ca 15 minuter.
Sila av safteni silduk.
Mät upp saften och tillsätt 9 dl socker per liter avrunnen saft.
Koka saften med sockret utan omrörning i ungefär 15 minuter.
Skumma väl!!!
Häll på varma glas och förslut innan det kallnat helt.

Äts med fördel på rostat grovbröd.
Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Glömde skriva igår att du har gjort en sån fin header!
    Rostat bröd det är ju supergott fasst med ost på dårrå :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet nu ska jag ut och skörda det sista i min trädgård, förutom frön förstås.

    SvaraRadera
  3. Den är vacker när den blommar och ett extra poluss att man kan göra gelé.
    Gillade ditt förra inlägg:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Så roligt att du hittade till min blogg och skrev en kommentar - då hittade jag hit till dig :-) Du ser ut att ha en en härlig trädgård och en fin blogg. Gillade inlägget om ödmjukhetsträning - visst är det så! Och även jag har en konserveringsbok från min mormor. I den står det verkligen om allt i detta ämne, fantastiskt vad man kan ta tillvara!

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  5. Mmm, det där lät ju gott!
    Får skriva ut receptet utifall jag skulle få tag på bär någon gång.

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.