lördag 29 oktober 2011

Halva jobbet gjort?

Vårt utetak har börjat omvandlingen till att bli vintertäcke. Snart är det bara nakna grenar kvar däroppe och på marken ligger löven och mullar sig.
Lönnen är redan tömd men bigarrån verkar inte ha tappat ett enda löv. Till dess man tittar på marken. Där ligger de huller om buller i en enda vacker röra.
Vilket underbart lapptäcke! Tyvärr ingen rättvis bild.
Mina ögon har inte sett något vackrare ens bland de riktigt qviltade.
Vi räfsar bara rent på gångarna, resten får kompostera sig direkt i planteringarna. Så skonar jag ryggen både höst och vår och maskarna blir glada. Hoppas jag.
Men tänk om även spanjorerna gillar täcket? Några enstaka flyttade in förra hösten och har inte blivit många än, men vi får väl se efter denna vintern om de blivit storfamilj. Nåja, mångfald är ju tidens melodi!

4 kommentarer:

  1. Det är så mycket löv nu att den tråkiga delen av hösten börjar göra sig påmind. Om några veckor är det helt kalt. Nu njuter vi i fulla drag så länge. / Anna

    SvaraRadera
  2. Att låta maskarna göra jobbet är ju det bästa sättet!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Visst är hösten vacker. Här nere i söder sitter löven fortfarande på plats men det handlar nog bara om dagar innan de börjar falla.

    SvaraRadera
  4. Jag gör precis likadant! Krattar upp allt och låter maskarna göra resten. Jag är övertygad om att de blir så glada och tacksamma!
    Ha en underbar trädgårdssöndag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.